Nacionalne kampanje promiču upis u programe redovitog strukovnog obrazovanja

U srpnju 2019. godine Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (ASOO) i Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta (MINGO) pokrenuli su nacionalne kampanje za promicanje strukovnog obrazovanja tijekom glavnog upisnog razdoblja u srednje škole. Podaci o upisima ukazuju na povećani udio učenika u redovitom strukovnom obrazovanju što pokazuje da strukovno obrazovanje postaje prvi izbor za mnoge učenike pa i odlikaše.

Rezultati upisa otkrivaju veći interes za strukovno obrazovanje

Iako Hrvatska ima jednu od najvećih stopa sudjelovanja u strukovnom obrazovanju u EU, strukovno obrazovanje nerijetko se smatra drugorazrednim izborom. U mnoge strukovne programe upisuje se tek mali broj učenika što se odražava u mnogim strukovnim zanimanjima na tržištu rada koja su deficitarna. Zbog negativnih demografskih kretanja ukupni broj upisanih učenika u srednje škole u Hrvatskoj smanjio se za 19,3 % od školske godine 2013./2014 do 2019./2020. Ovaj trend naročito se odrazio na upis u strukovno obrazovanje koji se smanjio za 21,1 % u proteklih šest godina, dok se upis u gimnazijske programe smanjio za 16,2 %. Iz ovog razloga spomenute su se promotivne kampanje usmjerile na poboljšanje percepcije i naglašavanje značaja strukovnih zanimanja.

Naime, upisni trendovi su se preokrenuli 2019./2020. godine. Iako se ukupni broj učenika koji se upisuju u srednje škole i dalje smanjuje, ovaj trend usporava u strukovnom obrazovanju (0,5 % manje upisanih nego prethodne godine) te je izraženiji u gimnazijskom obrazovanju (2,5 % manje upisanih). U skladu s time, udio učenika u strukovnom obrazovanju malo se povećao školske godine 2019./2020. (67,9 %) u usporedbi s 2018./2019. (67,4 %). Upis u obrtničke programe posebno ohrabruje: iako se broj učenika u ovim programima prepolovio u proteklih šest godina, školske godine 2019./2020. se povećao za 9,1 %. U konačnici, strukovni programi za deficitarna zanimanja zabilježili su veći broj upisanih učenika, primjerice programi za zanimanja poput kuhara, konobara, keramičara, zidara, stolara i mesara. Ostali popularni strukovni programi su u području ekonomije, sestrinstva, CNC tehnologija i turizma.

Strukovne vještine su svuda oko nas. Odaberite strukovno obrazovanje!

U svrhu poboljšavanja javne percepcije strukovnog obrazovanja, središnja poruka kampanje ASOO-a Strukovne vještine su svuda oko nas. Odaberite strukovno obrazovanje! naglašava važnost strukovnih vještina u suvremenom gospodarstvu, kao i vrhunsko obrazovanje i izvrsne izglede za zapošljavanje za završene polaznike strukovnog obrazovanja. Kampanja je također najavila predstojeću reformu strukovnih kurikuluma koja će strukovno obrazovanje približiti zahtjevima tržišta rada.

Kampanja MINGO-a usmjerila se na poticanje upisa u programe koji obrazuju radnu snagu za deficitarna zanimanja u obrtu, odnosno programe koji se odvijaju po Jedinstvenom modelu obrazovanja (JMO). Kampanjom se također promiče nacionalni program stipendiranja za učenike u JMO programima te potpore za tvrtke koje pružaju praktično obrazovanje u okviru JMO-a. Viši iznosi stipendija i potpora posebice su najavljeni za predstojeće razdoblje.

Saznajte više:

Promotivni video kampanje ASOO-a

Promotivni video kampanje MINGO-a