U lipnju 2024. godine, Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih u Hrvatskoj usvojilo je Pravilnik o načinu prijave i provođenja vrednovanja prethodnog učenja. Pravilnik se temelji na Zakonu o obrazovanju odraslih te omogućuje priznavanje vještina stečenih neformalnim i informalnim učenjem za kvalifikacije na razinama 2-5 Hrvatskog kvalifikacijskog okvira (HKO).

Pozadina usvajanja novog pravilnika o vrednovanju prethodnog učenja
Pojam priznavanja i vrednovanja prethodnog učenja prvi put uvodi se Zakonom o Hrvatskom kvalifikacijskom okviru iz 2013. godine. Izmjenama Zakona iz 2018. godine visokim učilištima dodijeljena je odgovornost za priznavanje prethodnog učenja za pristup kvalifikacijama na razinama 6 i višim prema HKO-u. Vrednovanje kompetencija u području strukovnog obrazovanja i osposobljavanja (razine 2-5 prema HKO-u) omogućeno je usvajanjem novog Zakona o obrazovanju odraslih, koji je stupio na snagu u siječnju 2022. godine.

Ključne odrednice novog sustava vrednovanja prethodnog učenja
Novi Pravilnik omogućuje vrednovanje neformalnog i informalnog učenja na temelju:

  • programa vrednovanja u skladu s Hrvatskim kvalifikacijskim okvirom (HKO);
  • metodologije i vodiča za ustanove za obrazovanje odraslih koje donosi Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (ASOO);
  • kontinuiranog usklađivanja programa vrednovanja u skladu s izmjenama standarda kvalifikacija upisanih u Registar Hrvatskog kvalifikacijskog okvira.

Uvjeti za provođenje vrednovanja prethodnog učenja
Ustanove za obrazovanje odraslih moraju zadovoljiti sljedeće uvjete za provođenje postupka vrednovanja prethodnog učenja:

  • dobiti visoku ili vrlo visoku ocjenu kvalitete u postupku vanjskog vrednovanja koji provodi ASOO;
  • dobiti pozitivnu ocjenu ASOO-a o usklađenosti programa vrednovanja sa standardima kvalifikacija iz Registra HKO-a;
  • dobiti odobrenje ministarstva za programe vrednovanja;
  • imati odobrenje ministarstva za programe obrazovanja odraslih koji obuhvaćaju sve relevantne ishode učenja za vrednovanje i koji su prethodno provedeni s barem dvije skupine polaznika.

Postupak vrednovanja

Programi vrednovanja određuju uvjete priznavanja prethodnog učenja u svrhu stjecanja mikrokvalifikacija (koje odgovaraju skupovima ishoda učenja), djelomičnih kvalifikacija (na razinama 2-5 HKO -a) ili cjelovitih kvalifikacija (na razini 2 HKO-a, koje se uglavnom dodjeljuju završetkom programa osposobljavanja).

Kandidati za priznavanje prethodnog učenja u svrhu stjecanja cjelovitih kvalifikacija na razinama 3 i 4 HKO-a (koje se uobičajeno dodjeljuju završetkom formalnih srednjoškolskih programa) moraju prethodno završiti formalno obrazovanje za kvalifikaciju na istoj ili višoj razini. Za cjelovite kvalifikacije na razini 5 (koje se dodjeljuju završetkom programa strukovnog specijalističkog usavršavanja), kandidati moraju prethodno završiti formalno obrazovanje najmanje na razini 4 HKO-a.

Vrednovanje se odvija u dvije faze:

Inicijalna procjena: Pristupnici dostavljaju dokumentaciju o stečenim vještinama (npr. ugovore o radu, uvjerenja o osposobljavanju, potvrde o volontiranju itd.) i odazivaju se na inicijalni intervju koji provodi andragoški voditelj u ustanovi za obrazovanje odraslih.

Vrednovanje stečenih ishoda učenja: Pristupnici se upisuju u program vrednovanja u ustanovi za obrazovanje odraslih. Vrednovanje stečenih znanja i vještina može se provoditi u učionici, u praktikumu, u simuliranim uvjetima ili na radnome mjestu. Javna isprava stečena postupkom vrednovanja prethodno stečenih znanja i vještina jednakovrijedna je javnoj ispravi stečenoj pohađanjem programa formalnog obrazovanja. Pristupniku koji u procesu vrednovanja ne dokaže usvojenost svih skupova ishoda učenja propisanih programom vrednovanja izdaje se potvrda kojom ustanova potvrđuje usvojenost dijela skupova ishoda učenja, a koja se može koristiti kao dokumentacija u slučaju ponovljenog postupka vrednovanja ili za uključivanje u program obrazovanja.

Sljedeći koraci
Preduvjeti za operativnu provedbu vrednovanja prethodnog učenja uključuju objavu Metodologije za izradu programa vrednovanja prethodnog učenja za stjecanje mikrokvalifikacija, djelomičnih kvalifikacija i cjelovitih kvalifikacija i Vodiča ustanovama za obrazovanje odraslih: Vrednovanje prethodnog učenja koje je izradila Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih te donošenje pojedinačnih programa vrednovanja koje će izraditi ustanove za obrazovanje odraslih.